کمیسیون اروپا یک داروی جدید را برای درمان دیابت نوع 1 تایید کرد

30آوریل 2019- یک درمان جدید برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در اروپا مورد تایید قرار گرفت. قرص خوراکی Zynquista(سوتاگلیفلوزین) با مهار پروتئین های SGLT-1 و SGLT-2 بر جذب روده و کلیه و مقدار قند خون تأثیر گذاشته و موجب کنترل دیابت می شود.

این دارو، حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت سانوفی و​​ Lexiconاست که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 طراحی شده است. این تاییدیه اجازه ی تجویز این دارو را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 با شاخص توده بدنی 27 کیلوگرم در متر مربع، که در کنترل قند خون خود موفق نبوده اند، صادر کرده است.

تصمیم به اجازه ی دسترسی به این دارو در اروپا، بر اساس یک سری مطالعات بالینی با شرکت حدود 3000 نفر اتخاذ شد. یافته های این تحقیق بیانگر آن است که Zynquista به کاهش سطح قند خون، وزن بدن، فشار خون و بهبود زمان در هدف ماندن مقدار قند خون کمک می کند.

دکتر  Danne، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان Auf der Bult در آلمان، گفت: میلیون ها بیمار در سراسر اروپا با دیابت نوع 1 زندگی می کنند، و بسیاری از این افراد قادر به کنترل خوب قند خون خود علیرغم درمان با انسولین نیستند. برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، Zynquista  گزینه ی درمانی جدیدی را ارائه می دهد که پزشکان هم اکنون می توانند در کنار انسولین درمانی برای برخی از بیماران تجویز کنند.

دکتر John Reed، مدیر کل تحقیقات و توسعه ی سانوفی، گفت: مکانیسم دوگانه ی Zynquista مزایای درمانی مهمی را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 فراهم می کند، از جمله کاهش میزان بازجذب قند در کلیه ها از طریق مهار SGLT-2 و تاخیر در جذب قند موجود در مواد غذایی از طریق مهارSGLT-1  بصورت موضعی در روده.

تأیید اروپایی Zynquista به دنبال تایید داپاگلیفلوزین برای دیابت نوع 1 در ماه فوریه انجام شد. داپاگلیفلوزین ، که با نام Forxiga به بازار عرضه می شود، اولین داروی خوراکی است که در اروپا برای استفاده ی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که با انسولین به تنهایی به کنترل مناسب قند خون دست نمی یابند، تایید گردید. داپاگلیفلوزین یک مهار کننده ی SGLT-2 است.Zynquista  در حال حاضر برای استفاده ی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 در حال آزمایش است. در ماه گذشته، این دارو به دلیل افزایش خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی(DKA)، توسط اداره غذا و داروی آمریکا(FDA) تایید نشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/european-commission-approves-zynquista-for-type-1-diabetes-92090696.html